PEGANGAN HIDUP

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

REZEKI

Jumaat, 18 Julai 2008

SAMBUNGAN AKU DAN DUNIAKU

Aku juga meminati Khadijah Hashim. Aku menjadikan kata-katanya sebagai teladan. "Semasa mencipta saya sedar terhadap proses ciptaan. Tanpa sedar terhadap proses ciptaan itu bagaimana kita hendak menulis. Kita harus mencari bahan, memperkembangkannya dan menulis".

Mungkin jika aku mengikut apa yang dilakukannya cerpen2 yg bakal ku cipta akan bermutu seperti cerpennya.

Mencipta sajak juga menjadi minatku. Aku suka membaca sajak2 ciptaan Zaihasra, Zurinah Hassan, Siti Zainon Ismail dan juga beberapa orang penyair wanita lain. Aku cuba menghayati sajak2 mereka walaupun ada yg sukar untuk difahami. Ku cipta sajak2 dr pengalaman sendiri. Ini mengikut kata Zaihasra "Sebaik-baiknya menulis dari pengalaman sendiri. Yang kita alami dan kita hayati sendiri dan memasukkan unsur2 imaginasi".

Menulislah aku setiap hari. Tidur di sebelah siang telah aku tinggalkan. Waktu itu ku jadikan masa utk menaip karya2ku. Tidur mlm jg semakin lewat. Tidak lena rasanya jika seblm tidur aku tdk menulis terlebih dahulu. Menulis bagiku umpama solat yg jika ku tinggalkan menjadikan aku tdk senang duduk.

Karya2 yg ku cipta ku simpankan di dalam sebuah fail khas. Kalau diibaratkan karya itu sbg telur ayam dan fail itu ibu ayam, tentu sekarang ini sudah ada beberapa ekor anak ayam. Begitulah lamanya aku memeram karya2ku.

Aku belum berkeyakinan untuk menghantarkannya ke mana-mana akhbar atau majalah. Aku takut ditertawakan. Orang akan mengatakan karyaku tdk bermutu dan aku tidak punya bakat untuk mjd seorang penulis. Terfikir juga aku, jika begini sampai bila aku akan menjadi penulis yg dikenali.

Panjang lg ni, 10 mukasurat lg...nak sambung lg ke? x payah la ye. I tau U pun dan bosan membaca... ntah apa2.

Ni antara sajak2 ( kalau boleh dikatakan sajak) yg ku tulis masa usiaku 17 thn (masa tu cute lg...hehehe)

HARGA KEDAMAIAN

Kedamaian
betapa mahal hargamu
tidak terbeli oleh Barat
tidak terdaya oleh Timur
persengketaan
peperangan
bergelimpangan
musnah segala keagungan
bila masanya
kedamaian turun harganya
nyawa-nyawa tidak lagi di ratah
bumi tidak lagi hanyir dengan darah
sampai bila?

KERANA AKU MANUSIA

Kerana aku manusia
maka tidak ku biarkan
badan lesu menampakkan tulang
tangan menadah kosong cuma
redup, sinar tiada lagi di mata
Aku juga manusia, makhluk Tuhan
nasib sesama insan wajib kubela
bukan pahala yang ku kejar
dasar simpati dan mengerti
aku mengasihani
kerana aku manusia
kemanusiaan menjadikan aku
berperikemanusiaan

MALAM PEMBAYARAN

Wangian mekar di hujung kepala
cadar baldu berkelambu biru
bukan lagi lambang keindahan malam
tiada nenberi erti kasih sayang

seorang gadis bernama aku
lemas dalam mutiara jernih
mengenag diri dan masa depan

puas ku pujuk mata ini
lenalah dalam pelukan bantal usang
meskipun dalam paksaan
aku cuba bayangkan
lembutnya jemari kasar mengusap belakang
namun pedih sekali kurasakan
kerna.....
jemari bernoda ini
pernah menagih hutang
hingga.....
diriku jadi pembayaran

SAJAK DUKA SEORANG PENANTI

Sedingin bayu malam
menggaris wajah seorang gadis
lena dalam penantian

malam-malam yang lewat
ditemuinya mimpi-mimpi indah
mengorak seketika bibirnya
semerbak bunga keazaman
keyakinan padu di hati

sayang gadis itu
kini hanya perindu
pada sebuah cita
yang belum pasti

musnah sudah impian
khabar-khabar gembira
duka baginya
tuah teman
bisiknya penuh kecewa

gadis malang
sepi di kamar usang
mencoret sesuatu
buat pengubat kalbu
namun wajahnya tetap layu
tidak seperti dahulu

lalu
pada Tuhan ditadahnya tangan
meski seribu dugaan
diterimanya penuh kesyukuran

Akukah gadis itu?

Hanima WR (nama penaku)
banyak lg yg ku tulis dulu...insyaAllah di lain masa jumpa lg

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REZEKI

REZEKI

TOP 5 KOMENTAR

KOMEN LA

KOMEN LA LAGI

REZEKI

REZEKI

churp me

ads

churp me

ads

BERITA SEMASA