PEGANGAN HIDUP

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

REZEKI

Khamis, 30 Ogos 2018

SOLAT DI MEKAH VS DI RUMAH

SOLAT DI MEKAH VS DI RUMAH

Dari atas, saya merenung.. Apakah berbeza solat di depan kaabah, di atas rooftop, di hotel, di Malaysia, di bulan di mana mana?
.
Solat itu sama. Rukun yang sama. Allah yang sama. Jasad yang sujud sama. Lantas mengapa ya bilamana azan yang dilaungkan yang menyeru utk solat.. Kita solat. Namun, berjaya selepas solat itu di mana? Mengapakah solat belum mampu berjayakan diri kita.
.
Apakah berjaya itu? Ku kejar financial freedom, tiada apa ada di situ. Ku kejar kecantikan, juga tiada apa ada. Ku kejar kejayaan straight A, anugerah dekan.. Apa yang ada? Ku kejar kerjaya, untung business... Akhirnya hanya melelahkan. Apa yang ku cari? Apakah kejayaan di dalam azan itu?
.
Berjaya itu ternyata perlu dihalusi maknanya. Berjaya itu bila mana kita setiap masa tunduk kepada Allah. Merasakan kewujudanNya di dalam setiap nafas hidup kita. Hingga kan menggerakkan fizikal kita untuk membantu lebih ramai lagi untuk sama sama berjaya. Tiada dengki. Tiada hasad. Tiada prejudis. Tiada merasakan aku yang paling benar. Kerana taqdir setiap manusia berbeza design nya.
.
Yang sama hanyalah Allah.
Yang sama adalah menyerah diri padaNya.
Yang sama hanyalah cara hidup untuk berterusan mengenal dan mencintai Allah yang Maha Setia..
Dan cara hidup itu ada digariskan di dalam Alquran.
.
Dalam Alquran, 113 surah dimulakan dengan Basmallah. Ternyata Allah Maha Penyayang kepada semua. Diriku, dirimu.. Diri mereka yang belum islam hatta yang derhaka. Namun Allah Maha Penyayang kepada hati yang benar benar tunduk kepadaNya. Yang berada di dalam orbit ciptaaNya. Mengikut arus. Bukan melawan arus. Hah akukah yang melawan arus itu? Ego, bodoh sombong, degil, menyembah selain Allah.
.
Astaghfirullahalazim..
Astaghfirullahalazim..
Astaghfirullahalazim..
.
Oh sekiranya begitu... Solat dan hati amat berkait. Lantas, rupanya solat di mana mana SAMA SAJA. Sekiranya hati yang tunduk rukuk dan sujud itu BENAR BENAR SUJUD KEPADA ALLAH. bukan kepada syurgaNya. Lihatlah dimana priority nya.
.
Hati yang tunduk berserah pada Allah, pasti energy nya besar. Kerana kebesaran itu pada Allah yang tiada batas. bukan kepada jasad materi itu. Sekiranya hati hati ini berjemaah? 27x ganda? Solat di masjidilharam 100k x ganda? Masjid madinah?
.
Maka, apa yang membezakan solat itu?
Rupanya KEADAAN Hati yang sujud itu TIDAK sama.. yang menyebabkan iman diukur berdasarkan tempat. Hati yang dibersihkan vs hati yang kotor, dikotorkan, dan mengotorkan.
.
Hati yang kotor membataskan diri kita. Membutakan mata yang celik. Memekakkan Telinga yang mendengar. Menutup mata hati. Lantas, membuatkan umat islam seolah tidak mampu berfikir. Bukan tidak bijak. Bukan tiada ilmu. Bukan tidak intelek. Tapi kepandaian nurani yang ditutup. Hati yang ditutup.
.
Ya Allah.. Bantu kami untuk sentiasa menjaga hati kami.. Agar kami setiap masa hanya memandang Mu. Mencari Mu. MenginginkanMu. Bukan kekayaanMu. Syurga adalah side effect kerana mendapat cintaMu
.
Full time beribadah di mekah in shaa Allah menjadikan kita lebih baik dari diri kita yang sebelumnya. Itu bagus. Diteruskan.. Lantas apakah full time beribadah solat, puasa, zikir, baca quran, qiyamullail itu membuatkan kita mampu UPGRADE MERASAI CINTANYA. Kerana ibadat itu adalah alat utk mengenalNya.
.
Bila dah kenal, harus disampaikan. Itu tujuan utama dihidupkan. Apa lagi sebab utk menyampaikan? MasyaAllah surah ini seolah memberitahu satu rahsia besar bagi yang berfikir. Surah Al-Jinn 72:26- 28
.
Dia mengetahui yang ghaib tetapi Dia tidak memperlihatkan kepada sesiapa pun tentang yang ghaib itu.
.
Kecuali kepada Rasul yang diredhaiNya, maka sesungguhnya Dia tempatkan penjaga penjaga (malaikat) di depan dan di belakangnya.
.
Supaya Dia mengetahui, bahawa rasul rasul itu telah menyampaikan risalahNya, sementara (ilmuNya) meliputi apa yang ada pada mereka, dan Dia menghitung segala sesuatu satu per satu...
.
Oh Alquran tidak boleh sewenang nya ditafsirkan. Harus berguru. Itu pesan guru.
.
Wallahuaklam. Allah Maha Mengetahui dan Lebih Mengetahui. Allahuakbar!
.
Apa yang anda dapat dari post ini ya?
Telah saya karang versi untuk kita sama sama dapat sesuatu.
.
#HusnaHaron
#FormulaMasa.com
#QuranicLifestyle
#QuranForever


CP

Ahad, 3 April 2016

CUCU BARU





DAPAT 3 EKOR LAGI CUCU BARU JADI SEMUANYA 7 EKOR CAMPUR DENGAN YANG LAMA. BALIK KERJA MAIN DENGAN KUCING. TENGOK GELAGAT KUCING-KUCING TU RASA HILANG SEGALA MASALAH. 

Khamis, 24 Mac 2016

LAMANYA BEREHAT

Lamanya tak menjenguk ke sini. Dulu sayang sangat blog ni tapi sekarang ni...hrmmmm...kesian3. Banyaknya sarang labah kat sini, cuci sat no.

Khamis, 20 Mac 2014

HAMBA HANDPHONE ATAU HAMBA ALLAH


°•*~ HP ~*•°
Ya Allah ampunilah dosa-dosa kami yg mempunyai HP kerana :
Kami lebih banyak mengisi kredit drpd bersedekah.
Kami lebih banyak pegang HP drpd pegang tasbih.
Kami lebih byk baca sms drpd baca Al Quran
Kami lebih sering menelefon drpd silaturahim.
Kami lebih sering buka bluetooth drpd berlutut utk sujud.
Ya Allah ampunilah kami yg serba kekurangan dan yg selalu lalai ini
Semoga HP yg kami miliki ini dpt dgunakn sebagai IBADAH utk lebih taqarrub kpdMu Ya ALLAH .
Amin....
Kata guru :
Jika handphone kamu itu menyebabkan kamu LALAI hingga orang azan kamu masih dengannya hingga TIDAK MEMPEDULIKAN SERUAN itu......
Hingga menjadi permainan saat berada di majlis ilmu, di hadapan gurumu.....
Hingga kamu tergamak melewatkan solatmu kerananya.....
Hingga zikirmu berkurang dengan adanya.....
Hingga al-Quran tidak lagi kamu pandang dan baca kerana kamu asyik dengannya.....
Sedang kamu tidak ada keperluan padanya pada waktu itu, maka buanglah ia dari kehidupan mu.....
Kerana ia telah menjadi salah satu alat untuk MENJAUHKAN kamu dari Tuhan mu..
Kerana ia telah menjadi satu alat supaya kamu LALAI dari Tuhan mu..
Kerana ia adalah alat yang digunakan SYAITAN untuk menghancurkan penghambaanmu.....
Maka apa lagi KEJAHATAN yang kamu ingin lihat selain seseorang itu lalai dari Tuhan nya.....
Bukan salah handphone itu, tapi salah kamu kerana tak dapat menjauhkan handphone menjadi alat pada syaitan untuk MENYESATkanmu..
KAMU "HAMBA TELEFON" ATAU HAMBA ALLAH?
[ Teguran ini menyusuk sungguh.. ]
Realitinya begitulah..lepas solat selesai salam kedua, terus raba cari hp, padahal xdop benda pon.. ats alasan perjuangn, zikir diabaikan..astaghfirullah.. biarlah dgn hp canggih2 menambah ketaatan kpd Allah, bukan mengheret kita lalai kpd-Nya... (copy fb my sis)

Khamis, 30 Mei 2013

PERANGAI KUCING






















Comelkan kucing-kucing ni. Saya suka tengok aksi kucing. Nak cerita sikit tentang perangai pelik kucing-kucing yang pernah saya bela dulu. Ada seekor kucing kat rumah mak saya yang perangainya pelik sikit. Waktu saya masuk bilik mandi dia mesti nak ikut. Saya suruh dia keluar tapi dia buat dekkk je. Saya angkat dia letak kat luar dan cepat-cepat kunci pintu tapi dia panjat duduk kat alang rumah tengok saya mandi. Apa la sangat dia nak tengok tu, saya mandi pakai kain basahan, bukannya mandi b****....haha. Pernah saya percik air kat badan dia tapi dia tak lari, duduk buat dono ja sambil tengok muka saya. Ingat nak lempang ja tapi kesian pulak. Tengok pi la bukannya luak pun...haha. Ada jugak kucing perangai macam tu. Kadang-kadang saya terfikir yang dia tu putera raja yang kena sumpah jadi kucing. Saya cium dia banyak kali tapi tak menjelma jadi putera raja pun...huhuhu

Seekor lagi kucing perangainya suka duduk kat lantai time saya nak menyapu sampah. Di mana saya nak menyapu di situlah dia nak duduk. Geram betul tau, dia duduk kat sampah sarap tu. Saya tolak perlahan badan dia dengan penyapu, dia tak lari pun. Badan dia pun habis kotor kena habuk. Hish apa la punya perangai. Akibat geram sangat, saya sapu dengan dia sekali masukkan ke dalam penyodok sampah. Peliknya dia buat dekkk jugak, tak lari turun pun. Dah la berat badan dia, saya angkut masuk dalam tong sampah...hmmm baru la dia lompat keluar. 

Yang ni pulak kucing jiran sebelah rumah. Dia anti betul kat suami saya. Dah 6 kali dia cakar kusyen tempat duduk motorsikal suami saya. Dah 6 kali juga suami saya kena beli alas kusyen yang baru. Menyumpah dia kat kucing tu. Nampak saja kucing tu lalu dia mesti halau, Jadi kucing tu kenal dia dan balas dendam kat motor dia. Sekarang ni bila bangun pagi tengok penuh tapak kaki kucing kat atas bumbung kereta dia. Bawah kereta dekat enjin pulak penuh bulu kucing. Mungkin malam tu dia tidur kat situ. Itu la jangan marah kucing, dia faham dan maybe akan balas dendam...haha   

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REZEKI

REZEKI

TOP 5 KOMENTAR

KOMEN LA

KOMEN LA LAGI

REZEKI

REZEKI

churp me

ads

churp me

ads

BERITA SEMASA