PEGANGAN HIDUP

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

REZEKI

Ahad, 3 April 2016

CUCU BARU





DAPAT 3 EKOR LAGI CUCU BARU JADI SEMUANYA 7 EKOR CAMPUR DENGAN YANG LAMA. BALIK KERJA MAIN DENGAN KUCING. TENGOK GELAGAT KUCING-KUCING TU RASA HILANG SEGALA MASALAH. 

Khamis, 24 Mac 2016

LAMANYA BEREHAT

Lamanya tak menjenguk ke sini. Dulu sayang sangat blog ni tapi sekarang ni...hrmmmm...kesian3. Banyaknya sarang labah kat sini, cuci sat no.

Khamis, 20 Mac 2014

HAMBA HANDPHONE ATAU HAMBA ALLAH


°•*~ HP ~*•°
Ya Allah ampunilah dosa-dosa kami yg mempunyai HP kerana :
Kami lebih banyak mengisi kredit drpd bersedekah.
Kami lebih banyak pegang HP drpd pegang tasbih.
Kami lebih byk baca sms drpd baca Al Quran
Kami lebih sering menelefon drpd silaturahim.
Kami lebih sering buka bluetooth drpd berlutut utk sujud.
Ya Allah ampunilah kami yg serba kekurangan dan yg selalu lalai ini
Semoga HP yg kami miliki ini dpt dgunakn sebagai IBADAH utk lebih taqarrub kpdMu Ya ALLAH .
Amin....
Kata guru :
Jika handphone kamu itu menyebabkan kamu LALAI hingga orang azan kamu masih dengannya hingga TIDAK MEMPEDULIKAN SERUAN itu......
Hingga menjadi permainan saat berada di majlis ilmu, di hadapan gurumu.....
Hingga kamu tergamak melewatkan solatmu kerananya.....
Hingga zikirmu berkurang dengan adanya.....
Hingga al-Quran tidak lagi kamu pandang dan baca kerana kamu asyik dengannya.....
Sedang kamu tidak ada keperluan padanya pada waktu itu, maka buanglah ia dari kehidupan mu.....
Kerana ia telah menjadi salah satu alat untuk MENJAUHKAN kamu dari Tuhan mu..
Kerana ia telah menjadi satu alat supaya kamu LALAI dari Tuhan mu..
Kerana ia adalah alat yang digunakan SYAITAN untuk menghancurkan penghambaanmu.....
Maka apa lagi KEJAHATAN yang kamu ingin lihat selain seseorang itu lalai dari Tuhan nya.....
Bukan salah handphone itu, tapi salah kamu kerana tak dapat menjauhkan handphone menjadi alat pada syaitan untuk MENYESATkanmu..
KAMU "HAMBA TELEFON" ATAU HAMBA ALLAH?
[ Teguran ini menyusuk sungguh.. ]
Realitinya begitulah..lepas solat selesai salam kedua, terus raba cari hp, padahal xdop benda pon.. ats alasan perjuangn, zikir diabaikan..astaghfirullah.. biarlah dgn hp canggih2 menambah ketaatan kpd Allah, bukan mengheret kita lalai kpd-Nya... (copy fb my sis)

Khamis, 30 Mei 2013

PERANGAI KUCING






















Comelkan kucing-kucing ni. Saya suka tengok aksi kucing. Nak cerita sikit tentang perangai pelik kucing-kucing yang pernah saya bela dulu. Ada seekor kucing kat rumah mak saya yang perangainya pelik sikit. Waktu saya masuk bilik mandi dia mesti nak ikut. Saya suruh dia keluar tapi dia buat dekkk je. Saya angkat dia letak kat luar dan cepat-cepat kunci pintu tapi dia panjat duduk kat alang rumah tengok saya mandi. Apa la sangat dia nak tengok tu, saya mandi pakai kain basahan, bukannya mandi b****....haha. Pernah saya percik air kat badan dia tapi dia tak lari, duduk buat dono ja sambil tengok muka saya. Ingat nak lempang ja tapi kesian pulak. Tengok pi la bukannya luak pun...haha. Ada jugak kucing perangai macam tu. Kadang-kadang saya terfikir yang dia tu putera raja yang kena sumpah jadi kucing. Saya cium dia banyak kali tapi tak menjelma jadi putera raja pun...huhuhu

Seekor lagi kucing perangainya suka duduk kat lantai time saya nak menyapu sampah. Di mana saya nak menyapu di situlah dia nak duduk. Geram betul tau, dia duduk kat sampah sarap tu. Saya tolak perlahan badan dia dengan penyapu, dia tak lari pun. Badan dia pun habis kotor kena habuk. Hish apa la punya perangai. Akibat geram sangat, saya sapu dengan dia sekali masukkan ke dalam penyodok sampah. Peliknya dia buat dekkk jugak, tak lari turun pun. Dah la berat badan dia, saya angkut masuk dalam tong sampah...hmmm baru la dia lompat keluar. 

Yang ni pulak kucing jiran sebelah rumah. Dia anti betul kat suami saya. Dah 6 kali dia cakar kusyen tempat duduk motorsikal suami saya. Dah 6 kali juga suami saya kena beli alas kusyen yang baru. Menyumpah dia kat kucing tu. Nampak saja kucing tu lalu dia mesti halau, Jadi kucing tu kenal dia dan balas dendam kat motor dia. Sekarang ni bila bangun pagi tengok penuh tapak kaki kucing kat atas bumbung kereta dia. Bawah kereta dekat enjin pulak penuh bulu kucing. Mungkin malam tu dia tidur kat situ. Itu la jangan marah kucing, dia faham dan maybe akan balas dendam...haha   

TATAPLAH WAJAHKU



Pernahkah anda menatap orang-orang yang anda sayang saat mereka sedang tidur ? Kalau belum, cubalah sekali saja menatap mereka saat sedang tidur. Saat itu yang tampak adalah ekspresi paling wajar dan paling jujur dari seseorang.

Orang paling kejam di dunia pun jika ia sudah tidur tak akan tampak wajah bengisnya.

Perhatikanlah ayah anda saat beliau sedang tidur.

Sedarilah, betapa badan yang dulu kuat dan gagah itu kini semakin tua dan lemah, betapa rambut-rambut putih mulai menghiasi kepalanya, betapa kerut merut mulai terpahat di wajahnya.Orang inilah yang tiap hari bekerja keras untuk kesejahteraan
kita, anak-anaknya. Orang inilah, rela melakukan apa saja asal perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar.

Sekarang, beralihlah... Lihatlah ibu anda....

Hmm... kulitnya mulai berkedut dan tangan yang dulu halus membelai- belai tubuh bayi kita itu kini kasar kerana menempuhi kehidupan yang mencabar demi kita. Orang inilah yang tiap hari menguruskan keperluan kita. Orang inilah yang paling rajin mengingatkan dan membebeli kita semata- mata kerana rasa kasih dan sayang, dan sayangnya, itu sering kita salah ertikan.

Cubalah menatap wajah orang-orang yang kita cintai..sayangi itu...
Ayah, Ibu, Suami, Isteri, Kakak, Adik, Anak, Sahabat, Semuanya...

Rasakanlah energi cinta yang mengalir perlahan-lahan saat menatap wajah mereka yang terlelap itu. Rasakanlah getaran cinta yang mengalir deras ketika mengingat betapa banyaknya pengorbanan yang telah dilakukan orang-orang itu untuk kebahagiaan anda. Pengorbanan yang kadang-kadang tertutupi oleh salah faham kecil yang entah kenapa selalu saja nampak besar.

Secara ajaib Tuhan mengatur agar pengorbanan itu akan tampak lagi melalui wajah-wajah jujur mereka saat sedang tidur. Pengorbanan yang kadang melelahkan serta memenatkan mereka namun enggan mereka ungkapkan. Dan ekspresi wajah ketika tidur pun membantu untuk mengungkap segalanya.

Tanpa kata, tanpa suara dia berkata... "betapa lelahnya..penatnya aku hari ini". Dan penyebab lelah dan penat itu? Untuk siapa dia berpenat lelah, Tak lain adalah untuk KITA.....

Suami yang bekerja keras mencari nafkah, isteri yang bekerja keras mengurus dan mendidik anak, juga rumah. Kakak, adik, anak dan sahabat yang telah menemani hari-hari suka dan duka bersama kita.

Resapilah kenangan-kenangan manis dan pahit yang pernah terjadi dengan menatap wajah-wajah mereka. Rasakanlah betapa kebahagiaan dan rasa terharu seketika menerpa jika mengingat itu semua.

Bayangkanlah apa yang akan terjadi jika esok mereka "orang-orang terkasih itu" tak lagi membuka matanya, untuk selamanya ... "

dari NYA kita datang, kepada NYA kita kembali...

Kredit: Tok Wan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REZEKI

REZEKI

TOP 5 KOMENTAR

KOMEN LA

KOMEN LA LAGI

REZEKI

REZEKI

churp me

ads

churp me

ads

BERITA SEMASA