PEGANGAN HIDUP

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

REZEKI

Jumaat, 22 Ogos 2008

SOALAN DALAM KUBUR

Ahlus Sunnah Wal Jamaah sependapat bahawa setiap manusia itu setelah meninggal dunia, pasti akan ditanya dan inilah yang disebut suaalul qabri iaitu pertanyaan dalam kubur. Pertanyaan ini diajukan baik setelah ia dikuburkan di dalam tanah ataupun tidak dikuburkan. Jadi andaikata seseorang itu mati akibat dimakan oleh binatang buas atau terbakar menjadi abu atau tenggelam dalam air laut, maka tetap akan ditanya juga tentang amalan-amalannya.

Sabda Rasulullah S.A.W "Bahawasanya mayat itu apabila telah diletakkan di dalam kuburnya dan ia benar-benar dapat mendengar suara alas kaki mereka (orang-orang yang mengiringkan jenazahnya), ketika mereka hendak meninggalkan kuburnya. Apabila mayat itu seorang mukmin, maka solatnya ada disamping kepalanya, puasa ada di sebelah kanannya, zakat ada di sebelah kirinya, dan kelakuan-kelakuan yang berupa kebaikan seperti sedekah, silaturrahim dan kebajikan yang lain itu semuanya ada didekat kedua kakinya"

Yang ditanyakan dalam kubur oleh Malaikat Munkar dan Nakir kepada mayat ialah:-
SIAPAKAH TUHANMU?
SIAPAKAH NABIMU?
APAKAH IMAMMU?
APAKAH KIBLATMU?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REZEKI

REZEKI

TOP 5 KOMENTAR

KOMEN LA

KOMEN LA LAGI

REZEKI

REZEKI

churp me

ads

churp me

ads

BERITA SEMASA