PEGANGAN HIDUP

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

REZEKI

Isnin, 4 Ogos 2008

SIFAT KEJAM MENURUT WALI ALLAH SUFYAN TSAURI

1. Iaitu seseorang berdoa hanya untuk dirinya sahaja. Ia tidak berdoa untuk anak-anaknya dan kaum muslimin amnya. Tidak pernah ia berdoa supaya anaknya beramal dengan amalan yang soleh serta menjadi orang baik. Begitu juga mendoakan keselamatan untuk orang lain.
2. Iaitu orang yang pandai membaca Al-Quran (Qari) tetapi tidak mampu membaca 100 ayat setiap hari. Kepandaiannya hanya sebagai batu loncatan untuk menjadi terkenal sedangkan Al-Quran itu bukan sahaja tidak diamalkan malah disimpan sebagai perhiasan.
3. Orang yang masuk ke masjid lalu keluar tanpa bersembahyang sunat dua rakaat.
4. Orang yang berjalan atas kubur tetapi tidak memberi salam dan mendoakan ahli kubur. Seandainya memberi salam dan mendoakan, sekurang-kurangnya ia dapat membantu ahli kubur dari seksaan kubur yang sangat dahsyat. Sekaligus mengingatkan dirinya bakal memasuki kubur.
5. Seseorang yang tidak melakukan sembahyang Jumaat. Abdullah bin Omar dan Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud "Sesiapa yang meninggalkan sembahyang Jumaat nescaya Allah meteri hati mereka dan jadilah mereka orang-orang yang lalai".

* Ada 5 lagi, nanti kita sambung di lain masa. Wallahuaklam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REZEKI

REZEKI

TOP 5 KOMENTAR

KOMEN LA

KOMEN LA LAGI

REZEKI

REZEKI

churp me

ads

churp me

ads

BERITA SEMASA