PEGANGAN HIDUP

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

REZEKI

Selasa, 5 Ogos 2008

SAMBUNGAN SIFAT KEJAM MENURUT WALI ALLAH SUFYAN TSAURI

6. Seseorang yang apabila daerahnya atau tempatnya didatangi ulamak sedangkan ia tidak mahu belajar darinya. Ia mensia-siakan kedatangan orang alim itu dengan melepaskan peluang belajar daripada orang alim tersebut.

7. Dua orang yang bertemu diperjalanan tetapi tidak menanyakan nama, sedangkan perkenalan akan lebih erat lagi jika mengenali nama dan sebagainya.

8. Orang yang tidak menghadiri jamuan bila diundang. Sikap begitu boleh memecahkan ukhwah dan menimbulkan buruk sangka orang lain.

9. Segolongan pemuda yang tiada kerja serta tidak mahu belajar ilmu dan kesopanan. Masa dihabiskan dengan membuat kerja yang tidak berfaedah untuk agama dan tanahair. Mereka hanyalah duduk membuang masa dan hingga kadangkala terlajak melakukan kemungkaran. Bila mereka belajar ilmu dan akhlak mulia, selesailah sekurang-kurangnya masalah pengangguran.

10. Seseorang yang kenyang sedangkan tetangganya berlapar. Ia tahu dan sedar kemiskinan jirannya tetapi sengaja tidak memberi walau sedikitpun makanan dan minuman pada jirannya.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REZEKI

REZEKI

TOP 5 KOMENTAR

KOMEN LA

KOMEN LA LAGI

REZEKI

REZEKI

churp me

ads

churp me

ads

BERITA SEMASA