PEGANGAN HIDUP

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

REZEKI

Rabu, 16 Julai 2008

PERTAMA KALI BERSUA DI SINI

Yang pertama belum tentu yang terbaik!



Salam sejahtera buat semua pembaca blogku yg pertama ini. Kepada yang baru mengenaliku... SELAMAT BERKENALAN. Hidup ini adalah indah dan akan lebih indah lagi jika kita ramai sahabat.



Nasihat yg boleh diikuti dlm membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan Al-Qamah (sahabat Rasulullah) kepada anaknya:



1. Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.



2. Pilihlah sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan utk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau dia melihat kebaikan yg ada padamu, dia suka menyebutnya.



3. Pilihlah sahabat yg apabila engkau menghulurkan tgn utk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dgn rasa terharu dan jika dia mengetahui mengenai keburukan dirimu, dia suka menutupinya.



4. Pilihlah sahabat yg jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti dia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yg menimpa dirimu, dia suka membantu serta menghiburkanmu.



5. Pilihlah sahabat yg jikalau engkau berkata, dia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yg berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dgnnya, dia suka mengalah utk kepentinganmu.



"Barangsiapa mempunyai kawan pendamping yang setia, maka dia tidak memerlukan cermin"

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REZEKI

REZEKI

TOP 5 KOMENTAR

KOMEN LA

KOMEN LA LAGI

REZEKI

REZEKI

churp me

ads

churp me

ads

BERITA SEMASA