PEGANGAN HIDUP

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

REZEKI

Rabu, 30 Julai 2008

PENERAPAN NILAI-NILAI ISLAM


Beberapa panduan agar pendapatan yang diperolehi dari pekerjaan diberkati Allah S.W.T.


1. Menjaga lidah - Jangan berbohong dalam apa jua perkara ketika bekerja mencari rezeki.

2. Jangan khianat - Jangan sesekali mengkhianati orang lain semata-mata kita kurang senang dengannya.

3. Jangan irihati - Mesti yakin setiap rezeki datangnya dari Allah, oleh itu janganlah menaruh perasaan irihati di atas kelebihan orang lain kerana kita juga boleh memperolehinya dengan izin Allah.

4. Jangan dengki - Kejayaan seseorang itu juga atas kehendak Allah. Sekiranya kita tidak memperolehi seperti yang diperolehinya, jangan menaruh perasaan dengki dan melakukan perkara-perkara yang tidak diredhai oleh Allah.

5. Jangan tinggalkan sembahyang Jumaat - perbuatan meninggalkan sembahyang Jumaat menyebabkan pendapatan kita tidak diberkati oleh Allah kerana sembahyang Jumaat telah difardukan ke atas orang-orang Islam (lelaki).

6. Bermasyarakat - Luangkan masa untuk bercampur dengan orang ramai dan jangan hanya menumpukan sepenuh masa untuk pekerjaan semata-mata.

7. Menuntut ilmu di masa lapang - pelajaran terutamanya ilmu agama boleh menjadikan diri terkawal dari melakukan perkara-perkara yang tidak baik dalam pekerjaan.


AMAL YANG PALING DISUKAI OLEH ALLAH IALAH AMAL YANG SENTIASA DILAKUKAN WALAUPUN SEDIKIT.

(Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REZEKI

REZEKI

TOP 5 KOMENTAR

KOMEN LA

KOMEN LA LAGI

REZEKI

REZEKI

churp me

ads

churp me

ads

BERITA SEMASA