PEGANGAN HIDUP

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

REZEKI

Khamis, 1 Julai 2010

PELANGI PAGI










Sekeping gambar yang telah kuabadikan jam 7.30 pagi tadi dalam perjalananku ke pejabat

Hari yang sibuk. Jam 5.30 pagi aku sudah bangun dari tidur. Sediakan sarapan untuk suami dan anak-anak. Hari ini sarapan paling ringkas dan paling disukai oleh anak-anak iaitu roti bakar. Apabila anak-anak telah pergi ke sekolah dihantar oleh suami, aku pula bersiap-siap untuk pergi kerja. Cuaca di luar nampak mendung dan hujan mula turun renyai-renyai. Teringat dalam hati...mesti traffic jam hari ni. Aku bersiap dengan pantas, hanya berbedak dan bergincu nipis. Jangkaanku tepat, memang jalan sesak teruk hari ini. Mungkin faktor cuaca menyebabkan ramai yang memandu kereta untuk urusan masing-masing. Nasib baik ada abang-abang polis yang sabar dan melancarkan perjalananku ke pejabat. Sampai di traffic light Jalan Telok Wanjah, aku melihat sang pelangi yang indah, sempat aku ambil gambarnya. Pelangi merupakan salah satu pemandangan indah yang jarang kita lihat. Jika dilihat, bentuk pelangi seperti busur di langit biru yang muncul karena pembiasan dari sinar matahari ketika hujan. Pelangi biasanya dapat dilihat di daerah pegunungan atau ketika mendung dan ketika hujan baru berhenti.

Pelangi merupakan satu-satunya gelombang elektromagnetik yang dapat kita lihat. Ia terdiri dari beberapa spektrum warna. Warna tersebut adalah merah, kuning, hijau, biru, jingga, ungu dan sebenarnya ada warna-warna lain yang tidak dapat kita lihat langsung dengan mata. Warna merah memiliki panjang gelombang paling besar, sedangkan violet memiliki panjang gelombang terkecil. Maha Suci Allah yang menjadikan pelangi begitu indah sehingga dijadikan lagu & puisi.
Ketika melihat pelangi sebutlah Subhanallah. Saya abadikan beberapa gambar pelangi yang saya kutip untuk tatapan bersama.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REZEKI

REZEKI

TOP 5 KOMENTAR

KOMEN LA

KOMEN LA LAGI

REZEKI

REZEKI

churp me

ads

churp me

ads

BERITA SEMASA