PEGANGAN HIDUP

Katakanlah: "Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

REZEKI

Rabu, 18 April 2012

BUAT SUAMI ISTERI YANG SELALU BERJAUHAN

Biar berjauhan tapi kasih sayang tetap bersatu
(sori ye Farah...curik pic tanpa izin...doa moga terus kekal bahagia hingga akhir hayat...Amin Ya Rabbal Alamin)  

CARA MEMUPUK KASIH SAYANG & KEPERCAYAAN BAGI SUAMI ISTERI YANG TINGGAL BERJAUHAN

A. BERI SOKONGAN

     Ketika bekerja di tempat yang jauh tentulah suami dan isteri akan berasa sedih dan pilu. Untuk berjaya dan bahagia, pasangan suami isteri perlu berkorban. Beri sokongan dan semangat antara satu sama lain demi masa depan keluarga.

B. SALING PERCAYA MEMPERCAYAI

Ini merupakan satu kewajipan yang penting dalam memelihara hubungan jarak jauh.  Percayalah pada diri anda sendiri bahawa anda boleh mengatasi masalah keluarga sendirian dan percayalah bahawa pasangan anda tetap menjaga dirinya. Tanpa kepercayaan yang kuat semuanya boleh hancur. Mungkin ketakutan muncul apabila anda memikirkan pasangan akan berlaku curang di sana. Berfikirlah secara positif bahawa pasangan anda pun mempunyai perasaan yang sama dan kerinduan yang sama. Kalau anda sentiasa berfikiran negatif dan buruk sangka ini akan merugikan diri sendiri dan menjadikan anda tertekan.

C, CARI KESIBUKAN

Pasangan yang berjauhan sudah pasti akan merasa sepi. Untuk mengatasi rasa kesepian ini carilah kesibukan dengan melakukan aktiviti-aktiviti seperti pergi mengikuti kuliah agama atau aktiviti persatuan dan gotong royong.

D. TETAP BERHUBUNG

Meskipun anda berjauhan, anda perlu bijak membahagikan waktu dan masa untuk berkomunikasi dan berhubung seperti telefon, e-mel, sms dsbgnya. Janganlah anda menghubungi pasangan anda terlalu kerap tentu sahaja dia berasa tidak dipercayai. Oleh itu batasilah hubungan anda agar rasa rindu tetap terpelihara dengan baik.

E. LIBATKAN ANAK-ANAK

Agar hubungan tetap terpelihara libatkan anak-anak anda dalam berkomunikasi kerana anak adalah satu faktor pengikat suatu hubungan. Ini juga dapat mengingatkan pasangan anda bahawa dia mempunyai keluarga yang memerlukannya. Misalnya ketika menelefon, beri peluang si anak kecil untuk berbual dan mendengar suara ayahnya.

F. BUAT LAWATAN

Jangan lupa untuk merancang melawat pasangan anda. Tidak semestinya dia yang perlu pulang selalu. Sekali-sekala anda juga perlu melawatnya di sana.

G. SALING DOA MENDOAKAN

Jangan lupa untuk mendoakan pasangan anda selepas solat lima waktu kerana Allah yang menentukan segala-galanya.
(SUMBER : MAJALAH HARMONI)

2 ulasan:

Eintan Nurfuzie berkata...

susah gak yg berjauhan ni..kna masing2 kuat

Black Emerald berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

REZEKI

REZEKI

TOP 5 KOMENTAR

KOMEN LA

KOMEN LA LAGI

REZEKI

REZEKI

churp me

ads

churp me

ads

BERITA SEMASA